fbpx

Klímapiac elemzés 2018

A kínai klímagyártók sokéves törekvése célba ért, világszinten átvették a lakossági klímapiac felett a vezető szerepet. A világ egyik legnagyobb gazdasági napilapja, a Nikkei idén publikálta a 2017-ben legnagyobb piaci részesedést megszerző termékek felmérését, melyből tisztán látszik, hogy a kínai gyártók a világ lakossági klímaellátásának bőven 50%-a felett rendelkeztek már a tavalyi évben is. A Gree gyár egyértelmű világelső pozíciót foglal el ezen a listán, újabb 1,7%-al megnövelve a piaci részesedését, így 2017-ben a világon eladott klímák 21,9%-a a Gree gyárból származott, megelőzve a második helyen álló gyárat a maga 14,8%-ával, és a harmadik helyen állót a maga 10,1%-ával. E három kínai gyártó viszonylatában összesen 155 millió klímaberendezésről beszélünk, ami a világ éves lakossági klímavásárlásának közel fele.

Idén a Gree gyár a világelső pozíciójának kinyilatkoztatásaként eddig még soha nem látott méretű erődemonstrációt szervezett 40.000 fő részvételével, melyre a gyár dolgozóit és a Gree márkát értékesítő hivatalos hazai és tengerentúli vezérképviseleteit hívta meg. A Gree a lakossági klímák terén a világelső pozíció megszerzése és stabilizálása óta egyre jobban fókuszál a kereskedelmi klímákra is. A gyáróriás ezen új politikájában tisztán visszaigazodik pár évvel ezelőtti kijelentése, melyben az utólagos márkanévvel ellátott klímák háttérbe szorulásának tendenciáját jelezte előre, hiszen a kisebb, utólagos márkát képviselő importőrök kereskedelmi klíma eladása forgalmuk pár százalék alá esik csak. Ugyanezen tendenciát erősíti meg az a tény hogy a Gree gyár megvált az utólagos márkanévvel a piacon megjelenő partnerei közül egy 250.000 szett éves rendelés állománnyal rendelkező dél-amerikai engedetlen cégtől.

Európai hírek:
Az EU 2030-ig minimum 40%-al mérsékelni szeretné az üvegházhatású gázok alkalmazását, és ez elég érzékenyen érinti évről évre a klímák európai importőreit is. Ugyanis kvótát kell vásárolnia minden klímaimportőrnek az üvegházhatású hűtőközeggel töltött forgalomba hozni kívánt klímákhoz. A teljes európai kvótapiac 38 milliárd eurós, és ennek egy része a hazai klímapiacot is érinti, a nagyobb klímaimportőröket több százmilliós többletköltségbe taszítva évenként. 2017 nyarán kezdődött a kvóta drágulása, mely a 2018-as év első hónapjaiban igencsak meglódult. A kvóta ára hihetetlen gyorsasággal megháromszorozódott, melynek összegét vagy le kell nyelnie a klímaimportőrnek, vagy be kell építeni a klíma végfelhasználói árába. Mivel a európai piac igen árérzékeny, így egyre jobban előtérbe kerülnek a kevésbé üvegházhatású hűtőközegekkel töltött klímák. Az EU klímaváltozás elleni csúcseszköze működni látszik.

A Gree gyár remekműve 20 év kitartó munkájának eredményeként Európa szintjén is felállni látszik, ugyanis a gyár egy-két kisebb ország kivételével megszervezte európai hálózatát is az országokban levő legerősebb klímás cégekből kiválasztva az elvárásainak megfelelőt. Tisztán látszik az is hogy a gyár felismerte az országhatárok és a Gree márkanevet képviselő partnerei védelmének fontosságát, melyet különös gondossággal és szigorral kezel és felszólítja az országhatárokat átlépő cégeket letiltva ezen tevékenységüket.

Magyarországi hírek:
Magyarországon 2018-ban számos keresletnövelő tényező járult hozzá a vásárlói kedv növekedéséhez. A kormány és a jegybank a gazdaságélénkítés minden lehetséges eszközét felhasználta idén. A bankok májusban rekordösszegű 76 milliárd forintot utaltak ki a hitelfelvevőknek. A választások és az uniós pénzügyi átutalások megelőlegezésével finanszírozott beruházások is gerjesztették a lakossági fogyasztások növekedését. Az elemzők rekordnagyságú 5% körüli GDP növekedést állapítottak meg hazánkban idénre. A klímakeresletre is jelentősen kihatottak ezek a tényezők és úgy tűnik, hogy idén a klímagyárak által korábban már előrejelzett klímabumm hazánkban is beindult. A hazai és tengerentúli piacok alakulásánál azt látták meg a nemzetközi rálátással rendelkező klímagyártók, hogy ha a klímát használó lakosság száma elér egy kritikus nagyságrendet, az magával húzza az eladások számának növekedését a klímával nem rendelkező lakosság figyelmének felkeltésével. Becslések szerint Magyarországon 2018-ban egy 40% körüli klíma igény növekedés alakult ki a megelőző évhez képest, amit a jól felkészült importőrök mellé állt viszonteledók le is tudtak fölözni. A képlet igen egyszerű egy ekkora növekedésnél, a kisebb klímaimportőrök idő előtt kifogynak a készletekből és nem is tudják pótolni azt, így a mögéjük felsorakozott viszonteladók a fellépő hiányt a stabilabb, tőkeerősebb importőröktől pótolják. Nagyobb tőkeerős klíma importőrnek számított pár évvel ezelőttig az a két cég aki a saját gyári márkájából 10.000-15.000 klímaszett felett forgalmazott éves szinten. Jól érzékelhető a gyártók által előrejelzett klímabumm is, hiszen azóta ez a szám két egymás utáni évben is az előző évhez képest megkétszereződött, még nagyobbra nyitva az addigi rést az utólagos márkaneveket képviselő importőrökhöz képest, akik a bűvös 10.000-es darabszám alatt maradtak továbbra is, nagy többségük pár ezer darabos értékesítésnél megragadva. Magyarországon úgy tűnik, továbbra is két gyári márka fogja meghatározni az irányvonalat a lakossági klímák terén.

A Gree klíma márka a jól felkészült partnerhálózat közreműködésével és lendületével hazánkban is egyre népszerűbbé válik, a Gree márka vezérképviselete -a Cool4U Kft. – idén zsinórban immár a harmadik évben is MagyarBrands díjat kapott. Ez a népszerűség meglátszik az ennek előnyeit oldalágon meglovagolni kívánó utólagos márkaneveket forgalmazó cégek kommunikációjában is. Óvatosságra inti azonban a Gree gyár ezzel kapcsolatban mind a végfelhasználókat, mind pedig a viszonteladókat, és ezen a téren is egyértelmű állásfoglalást adott ki, gyártói írásos engedély nélkül nem lehet hivatkozni a Gree márkanévre, és a Gree klíma gyárra sem, amit viszont hazánkban egyetlen utólagos márkanév esetében sem adott ki. Nagy port kavart idén az a hír is, hogy a Gree klíma gyár írásban keményen felszólította az egyik utólagos márkát forgalmazó hazai céget, aki megtévesztve a végfelhasználókat és a viszonteladóit, a Gree prémium márkájaként hirdette utólagos márkanévvel ellátott klímáját. A hír gyorsan végigfutott az egész országon és máris igen nagy presztízsveszteséggel kellett szembesülnie a jogsértő cégnek. Ez a következő évben kapóra jöhet még a többi utólagos márkanevet építő klímás cégnek, akik a 4-5. helyért helyezkednek jelenleg Magyarországon.

Minden évben felmerül az a kérdés, hogy lehet-e még növelni a klímaeladást, és vajon nem telik-e be ez a piaci szegmens. Sokan úgy gondolták, hogy már eddig sem lehet eljutni az eladott darabszámok tekintetében, mégis évről évre a klímák iránti igény rohamosan növekedni látszik. Egy tovább erősödő gazdaság, egy meleg nyár, csodákra lehet képes a kereslet erősítésében, ugyanakkor a gazdaság megtorpanása, vagy egy hűvösebb nyár visszafoghatja a vásárlói kedvet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kattintson kívülre az összehasonlító sáv elrejtéséhez
Összehasonlítás
Euromonitor International
TANÚSÍTVÁNY MEGTEKINTÉSE!
Euromonitor International
TANÚSÍTVÁNY MEGTEKINTÉSE!
Best Buy Award 2021/22
TANÚSÍTVÁNY MEGTEKINTÉSE!